Урок української літератури
Тема: Житіє українського народу на зламі століть і епох (за
романом Уласа Самчука «Марія»).
Мета: вчити
школярів осмислювати роль літератури як одного з найголовніших джерел пізнання
рідного народу; його світогляду, душі, менталітету, його історії;
виховувати національну свідомість, формувати здатність до
спілкування, володіння усним і писемним мовленням; формувати пізнавальні і
дослідницькі вміння; позитивний український національний ідеал.
Цілі: хочу, щоб ви були успішними в житті, а тому хочу
бачити вас дослідниками, що вчаться протягом усього життя, мислителями,
товариськими людьми, які впевнено ризикують, мають належний рівень
компетентності.
Тип уроку: урок – презентація результатів дослідницької роботи учнів, урок
– підсумок.
Технологія проведення
І. Мотивація
навчальної діяльності.
Слово вчителя: Коли
не рахувати останніх трьох, то Марія зустріла й провела двадцять шість тисяч
двісті п’ятдесят вісім днів. Стільки разів сходило для неї сонце, стільки разів
переживала насолоду буття, стільки разів бачила або відчувала небо, запах сонячного
тепла й землі.
Марія…Буття…
Земля… Сонце.. Тепло…Мати..
«Матерям, що загинули голодною смертю на Україні в роках
1932 – 1933» присвятив Улас Самчук свій роман.
ІІ. Оголошення
теми уроку.
Аргументуйте вибір теми, ввівши це твердження у контекст знань з історії, літератури.
ІІІ.
Цілевизначення.
Наше завдання:
Зчитати створений Уласом Самчуком портрет українців як етносу. Для чого?
Ми знаємо:
Народ, котрий не пам’ятає свого минулого, приречений
знову його пережити.
Тому були створені домашні пошукові групи, які досліджували:
І , ІІ групи: Особливості світогляду, менталітету
українців.
ІІІ група: Сутність більшовизму як антигуманної системи.
Аналізували:
ІV група: Причини
поразки визвольних змагань.
Ми повинні усвідомити :
Уроки Уласа Самчука:
Хто ми є ,,Народ чи чернь’’?
Учитель.Упродовж уроку ви працюєте з картою уроку (додаток до уроку 1).
ІV. Сприйняття й засвоєння нових
знань.
Учитель.
Марія народилася. У неї личко. У неї оченята, які бачитимуть. У неї чоло, за
яким хорониться брунька розуму, яка от-от розів’ється, розцвіте й пізнає добро і зло.
Добро для українців –це… (Бог, віра,
праця, земля, любов).
Доведіть, що ці одвічні духовні цінності
є основою буття українського етносу.
Презентація
проекту І групи: слайди «Праця», «Земля», «Любов»(дод. 2)
Висновок:
праця дисциплінувала й виховувала, давала зміст життю і певність у завтрашньому
дні, земля – це той архетип підсвідомого, що визначав особливості нашої
національної ментальності.
Презентація
проекту ІІ групи «Особливості менталітету українців»(дод. 3)
Слайди «Романтика вітаїзму», «Марія – утвердження вітаїзму».
·
Проблемне запитання: Що живило й живить
український вітаїзм?
Слайд «Віра –духовна потреба українців».
·
Чому протягом усього життя Марію
супроводжує ікона Божої матері?
·
У яких
епізодах твору згадується? Чому саме в них?
Слайд «Тому роду не буде переводу, в
якому браття милують згоду».
·
Ви робите висновок: Історія народу- це
історія роду. Обґрунтуйте.
·
Щоб бути людині щасливою, треба знати:
без чого вона не може жити, для чого жити, за що може вмерти.
·
Національне розуміння українцями щастя
яке? (слайд «Щастя Марії, Корнія)
·
Чи щасливі сучасні українці?
Робота
з картою уроку: Я стверджую: Самчук формує позитивний
національний ідеал. Доведіть або спростуйте.
Учитель. Досліджуючи цінності українського народу, що витворюють
його етнопсихологічний портрет, ми зауважили безліч рис, які можуть бути
окрасою будь-якої етнічної спільноти. То чому ж , запитував колись етнопсихолог
В. Янів, «усе так погано, коли все так добре»?
1917 рік. Більшовицька революція: «дивна і страшна пора, коли все буде
зруйновано, не зостанеться каменя на камені. Дні Марії скінчилися. Сотні ,
тисячі Корніїв і Марій не знали і не могли знати, що близиться їх занепад, їх
кінець».
Більшовизм –це зло, апокаліптичне зло. Так вважав У. Самчук, так вважав
і В. Барка, назвавши цю систему «жовтим князем».
·
Чому більшовизм –це зло?
·
Чому перемагав дух руїни?
Презентація проекту ІІІ групи « Сутність
більшовизму як антигуманної системи».
·
Чи бореться Україна?
·
Чому українці так легко підкорилися?
Презентація
проекту ІV групи «Причини поразки визвольних змагань в Україні»
Робота з картою уроку : риси національно
свідомого українця?
Учитель.
«Заволота. Кулак. Гідра контрреволюції. « Так Максим називає батька. За
що? «Що не хоче віддавати своєї праці
даремно, що не бажає на старості літ тягнутися у жидівський гайдер, у комунію,
за те, що господар, поважна людина в селі.
·
Але господарі новій владі не потрібні.
Чому?
·
Що ж будемо їсти? У чому трагедія
голодомору? Це?
Кара? ,,А все-таки воно так не пройде. Бог не
прийде києм карати’’.
Ціль? Знищити психотип української людини, народну мораль, ідеали, гени розуму,
милосердя, справедливості.
Засіб?
Перетворити народ в стадо
голодних, безсловесних , бездумних рабів, здатних заради пайки хліба виконати
будь-який наказ.
·
Якщо сприймати образ Марії як образ
України, то створене полотно є
трагічним. Чи голодомор досяг мети?
·
Уроки минулого для прийдешнього (слайд).
«Слово
моє для мертвих і ненароджених. Слово моє прийдучим вікам.
Затямте
ви, сини і дочки великої землі! Затямте
гнані, принижені, голодом,
мором
витравлювані. Нема кінця вашому життю…»
·
Висловіть міркування.
Учитель. У 1941 році У. Самчук написав статтю «Народ чи чернь» .
Я запитую у вас: хто ми? (звернення до
віршів А. Демиденка, Т. Г. Шевченка).
Народ?
Організована, свідома, вигранена збірна
одиниця.
Національна свідомість.
Спільна історична збірна сила.
Чернь?
Юрба без’язиких і безликих
постатей, велике порожнє
місце;
невиразна юрба
Національно несвідомий особняк
Сіра маса, вічно принижена, без всяких ідеалів.
.
V. Етап рефлексії.
Учні працюють з картою уроку: Які знання, уміння, здобуті на уроці, я
використаю на інших уроках, у житті?
VІ
Домашнє завдання. Твір-міркування «Уроки У. Самчука»,
провести дослідження «Твір У. Самчука в контексті української літератури».
Тема: Василь Симоненко «Перехожий». Загальнолюдські цінності й ідеї.
Проблема індивідуальності й натовпу.
Презентація до уроку "Василь Симоненко "Перехожий"
Тема: В. Винниченко "Федько-халамидник". Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками.
Мета: розповісти цікаві епізоди з життя письменника;
знати зміст оповідання;
виразно і вдумливо читати найбільш вражаючі епізоди;
виділити риси характеру Федька, що вирізняють його з кола однолітків, вміти
прокоментувати їх.
Перед великим розумом я схиляю голову,
перед великим серцем - коліно
Й. Гете
Технологія проведення
І. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Віднедавна в Україні почали з'являтися пам'ятники літературним персонажам. У Києві - герої Старицького, в Одесі поселився Остап Бендер.
Можливо, колись у степовому Єлисаветграді (Кіровограді) на набережній Інгулу поставлять пам'ятник і Федьку-халамиднику.
ІІ. Оголошення теми, мети урокуЗвернення до епіграфа.
Скринька сподівань: Я прочитав оповідання "Федько-халамидник" і хочу розказати...
зрозуміти...
уявити.. оцінити...
ІІІ. Сприйняття і засвоєння нових знань.
1.Створення проблемної ситуації: Як ви вважаєте, кого можна назвати лідером? Які риси характеру він повинен мати?
Лідер - велика доброта
прагнення захистити безпомічного
відповідальність за свої вчинки і вчинки інших
Федько - лідер? чи Федько - чистий розбишака-халамидник?
Будемо дослідниками на уроці, запитаємо найперше у В. Винниченка.
2. Мудрим ніхто не вродився, а навчився: відшукати ключики розуміння у підручнику.
І група.Хто є автором твору про Федька? Його незвичайна історія.
ІІ група. Чому Винниченко написав про Федька оповідання?
3.Мозаїка: скласти за схемою розповідь про Федька.
4. Палітра емоцій:опишіть почуття Федька і ваші в цих епізодах:
1."Федько іде змія однімать"
2"Батько зніма ремінь, кладе Федька на стілець і починає бити"
3. "Найбільше Федькові діставалось за Толю"
4. "Федько весь сяяв і махав величезною палицею".
5."Дошка запитань до Федька" .
6 Міні-дослідження "Риси характеру"
І група. Федько-лідер.
І група. Федько-розбишака.
ІV. Підсумок. Звернення до епіграфа. Скринька сподівань.
V. Домашнє завдання. Заповніть сторінки щоденника Федька.
Тема: Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.
Мета:виразно і вдумливо читати найбільш вражаючі епізоди;
виділити риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів-однолітків, вміти прокоментувати їх;
знаходити портрет, пейзаж, діалоги;
вміти сформулювати основну думку оповідання і висловити своє ставлення до
зображуваного;
усвідомлювати найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність , чесність .
Технологія проведення
І. Мотивація навчальної діяльності
"Долонька успіху": почнімо урок із доброго слова товаришу, бо нічого немає ціннішого за доброту і надійнішого за вірного друга.
Скринька сподівань.
"Знаємо. Хочемо дізнатись".
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сторінки щоденника Федька.
Федько любить:
-"По кришах лазити, на воротях сидіти"
-"Буде однімать змія. -Ану, бий-. Вигляд у нього гордий, регоче".
Федько не любить:
-Іде-кричить. Міг підійти тихенько, щоб ніхто не почув. Але він того не любить".
- "Не плаче, не просить, не обіцяє".
- "Брехать не любить".
- "Не любить товаришів видавать" .
Вчинки героя
-Перший по силі. Битися з ним і не пробуй".
- Федько усяку собаку випередить".
- "Федько відняв змія, вигляд у нього гордий".
- "Вертається й віддає змія".
- "Якби зачепили тата, зразу б битися поліз".
- "Ну, щастя твоє, що ловкий".
Учитель -Чому Федька вважають розбишакою-халамидником люди?
- Чому для матері він камінь, а не дитина, сибіряка, мужиченя, мурло репане?
"Долонька успіху": почнімо урок із доброго слова товаришу, бо нічого немає ціннішого за доброту і надійнішого за вірного друга.
Скринька сподівань.
"Знаємо. Хочемо дізнатись".
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сторінки щоденника Федька.
Федько любить:
-"По кришах лазити, на воротях сидіти"
-"Буде однімать змія. -Ану, бий-. Вигляд у нього гордий, регоче".
Федько не любить:
-Іде-кричить. Міг підійти тихенько, щоб ніхто не почув. Але він того не любить".
- "Не плаче, не просить, не обіцяє".
- "Брехать не любить".
- "Не любить товаришів видавать" .
Вчинки героя
-Перший по силі. Битися з ним і не пробуй".
- Федько усяку собаку випередить".
- "Федько відняв змія, вигляд у нього гордий".
- "Вертається й віддає змія".
- "Якби зачепили тата, зразу б битися поліз".
- "Ну, щастя твоє, що ловкий".
Учитель -Чому Федька вважають розбишакою-халамидником люди?
- Чому для матері він камінь, а не дитина, сибіряка, мужиченя, мурло репане?
Висновок учнів: Світ, що його оточує, жорстокий, несправедливий, несе тільки покарання. Тому Федько бунтує проти покинутості. Помилялись не тільки люди, помилялись і святі. Ми не святі, не боги, але якщо твій промах бачить лиш ворог,-друзів у тебе нема.
ІІ . Сприйняття і засвоєння нових знань. Настала весна
-Прочитати опис природи, портрет Федька.
-Переказати діалог Федька і хлопців, Федька і Толі.
-Які риси відтворено за допомогою діалогів?
-Прочитати опис річки? Яка його роль?
Метод "Прес". Я вважаю поведінку Федька...
Тому що...
Отже...
-Яке ставлення автора до свого героя?
-Чому Толя вирішив перейти річку?
-Як можна оцінити дії Федька, Толі, хлопців, батьків? ("Мікрофон")
Як розпізнати справжню суть людини?
Висновок Федько-особистість. Толя - боягуз.
У Федька - велике серце. Підлий, нікчемний.
ІІІ. Рефлексія.
На уроці я зрозумів, що найвважлише в житті...
Скринька сподівань: Я сподіваюсь, що...
ІV. Домашнє завдання. Чи хотів би ти бути схожим на Федька?
-Переказати діалог Федька і хлопців, Федька і Толі.
-Які риси відтворено за допомогою діалогів?
-Прочитати опис річки? Яка його роль?
Метод "Прес". Я вважаю поведінку Федька...
Тому що...
Отже...
-Яке ставлення автора до свого героя?
-Чому Толя вирішив перейти річку?
-Як можна оцінити дії Федька, Толі, хлопців, батьків? ("Мікрофон")
Як розпізнати справжню суть людини?
Висновок Федько-особистість. Толя - боягуз.
У Федька - велике серце. Підлий, нікчемний.
ІІІ. Рефлексія.
На уроці я зрозумів, що найвважлише в житті...
Скринька сподівань: Я сподіваюсь, що...
ІV. Домашнє завдання. Чи хотів би ти бути схожим на Федька?
Немає коментарів:
Дописати коментар