Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Українська література

Урок української літератури
Тема: Житіє українського народу на зламі століть і епох (за романом Уласа Самчука «Марія»).
Мета:  вчити школярів осмислювати роль літератури як одного з найголовніших джерел пізнання рідного народу; його світогляду, душі, менталітету, його історії;
виховувати національну свідомість, формувати здатність до спілкування, володіння усним і писемним мовленням; формувати пізнавальні і дослідницькі вміння; позитивний український національний ідеал.
Цілі: хочу, щоб ви були успішними в житті, а тому хочу бачити вас дослідниками, що вчаться протягом усього життя, мислителями, товариськими людьми, які впевнено ризикують, мають належний рівень компетентності.
Тип уроку: урок – презентація  результатів дослідницької роботи учнів, урок – підсумок.
Технологія проведення
І. Мотивація навчальної діяльності.
    Слово вчителя: Коли не рахувати останніх трьох, то Марія зустріла й провела двадцять шість тисяч двісті п’ятдесят вісім днів. Стільки разів сходило для неї сонце, стільки разів переживала насолоду буття, стільки разів бачила або відчувала небо, запах сонячного тепла й землі.
   Марія…Буття… Земля… Сонце.. Тепло…Мати..
«Матерям, що загинули голодною смертю на Україні в роках 1932 – 1933» присвятив Улас Самчук свій роман.
ІІ. Оголошення теми уроку.
Аргументуйте вибір теми, ввівши це твердження  у контекст знань з історії, літератури.
ІІІ. Цілевизначення.
Наше завдання:
Зчитати створений Уласом Самчуком портрет  українців як етносу. Для чого?
Ми знаємо:
Народ, котрий не пам’ятає свого минулого, приречений знову його пережити.
Тому були створені домашні пошукові групи, які досліджували:
І , ІІ групи: Особливості світогляду, менталітету українців.
ІІІ група: Сутність більшовизму як антигуманної системи.
Аналізували:
ІV група:  Причини поразки визвольних змагань.
Ми повинні усвідомити :
Уроки Уласа Самчука:
Хто ми є ,,Народ чи чернь’’?
Учитель.Упродовж  уроку ви  працюєте з картою уроку (додаток до уроку 1).

ІV. Сприйняття й засвоєння нових знань.
Учитель. Марія народилася. У неї личко. У неї оченята, які бачитимуть. У неї чоло, за яким хорониться брунька розуму, яка от-от розівється, розцвіте й пізнає добро і зло.
Добро для українців –це… (Бог, віра, праця, земля, любов).
Доведіть, що ці одвічні духовні цінності є основою буття українського етносу.
Презентація проекту І групи: слайди «Праця», «Земля», «Любов»(дод. 2)
Висновок: праця дисциплінувала й виховувала, давала зміст життю і певність у завтрашньому дні, земля – це той архетип підсвідомого, що визначав особливості нашої національної ментальності.
Презентація проекту ІІ групи «Особливості менталітету українців»(дод. 3)
Слайди «Романтика вітаїзму»,  «Марія – утвердження вітаїзму».
·         Проблемне запитання: Що живило й живить український вітаїзм?
Слайд «Віра –духовна потреба українців».
·         Чому протягом усього життя Марію супроводжує ікона Божої матері?
·         У яких  епізодах твору згадується? Чому саме в них?
Слайд «Тому роду не буде переводу, в якому браття милують згоду».
·         Ви робите висновок: Історія народу- це історія роду. Обґрунтуйте.
·         Щоб бути людині щасливою, треба знати: без чого вона не може жити, для чого жити, за що може вмерти.
·         Національне розуміння українцями щастя яке? (слайд «Щастя Марії, Корнія)
·         Чи щасливі сучасні українці?
Робота з картою уроку: Я стверджую: Самчук формує позитивний національний ідеал. Доведіть або спростуйте.
        Учитель. Досліджуючи цінності українського народу, що витворюють його етнопсихологічний портрет, ми зауважили безліч рис, які можуть бути окрасою будь-якої етнічної спільноти. То чому ж , запитував колись етнопсихолог В. Янів, «усе так погано, коли все так добре»?
        1917 рік. Більшовицька революція: «дивна і страшна пора, коли все буде зруйновано, не зостанеться каменя на камені. Дні Марії скінчилися. Сотні , тисячі Корніїв і Марій не знали і не могли знати, що близиться їх занепад, їх кінець».
       Більшовизм –це зло, апокаліптичне зло. Так вважав У. Самчук, так вважав і В. Барка, назвавши цю систему «жовтим князем».
·         Чому більшовизм –це зло?
·         Чому перемагав дух руїни?
   Презентація проекту ІІІ групи « Сутність більшовизму як антигуманної системи».
·         Чи бореться Україна?
·         Чому українці так легко підкорилися?
Презентація проекту ІV групи «Причини поразки визвольних змагань в Україні»
 Робота з картою уроку : риси національно свідомого українця?
Учитель. «Заволота. Кулак. Гідра контрреволюції. « Так Максим називає батька. За що?  «Що не хоче віддавати своєї праці даремно, що не бажає на старості літ тягнутися у жидівський гайдер, у комунію, за те, що господар, поважна людина в селі.
·         Але господарі новій владі не потрібні. Чому?
·         Що ж будемо їсти? У чому трагедія голодомору? Це?
 Кара?        ,,А все-таки воно так не пройде. Бог не прийде києм карати’’.
 Ціль?          Знищити психотип української людини,  народну мораль, ідеали, гени розуму, милосердя, справедливості.
 Засіб?           Перетворити народ в стадо голодних, безсловесних , бездумних рабів, здатних заради пайки хліба виконати будь-який наказ.
·         Якщо сприймати образ Марії як образ України, то створене полотно є                                                  трагічним. Чи голодомор досяг мети?  
·          Уроки минулого для прийдешнього (слайд).
«Слово моє для мертвих і ненароджених. Слово моє прийдучим вікам.
Затямте ви, сини і дочки великої землі!  Затямте гнані, принижені, голодом,
мором витравлювані.  Нема кінця вашому життю…»
·         Висловіть міркування.
   Учитель. У 1941 році У. Самчук написав статтю «Народ чи чернь» . Я запитую у вас: хто ми?  (звернення до віршів А. Демиденка, Т. Г. Шевченка).


Народ?
Організована, свідома, вигранена збірна одиниця.
Національна свідомість.
Спільна історична збірна сила.

Чернь?
Юрба без’язиких і безликих постатей,  велике порожнє
місце;  невиразна юрба
Національно несвідомий особняк
Сіра маса, вічно принижена, без всяких ідеалів. .


   V. Етап рефлексії.
Учні працюють з картою уроку: Які  знання, уміння, здобуті на уроці, я використаю  на інших уроках,   у житті?
VІ Домашнє завдання. Твір-міркування «Уроки У. Самчука», провести дослідження «Твір У. Самчука в контексті української літератури».


Тема: Василь Симоненко  «Перехожий». Загальнолюдські цінності й ідеї. Проблема індивідуальності й натовпу.

Презентація до уроку "Василь Симоненко "Перехожий"




Тема: В. Винниченко "Федько-халамидник". Художня розповідь про дивовижного    хлопчика  Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками.
 Мета:  розповісти  цікаві епізоди з життя письменника;
             знати зміст оповідання;
             виразно і вдумливо читати найбільш вражаючі епізоди;
             виділити риси характеру Федька, що вирізняють його з кола однолітків, вміти      
             прокоментувати їх.
                                                                         Перед великим розумом я схиляю голову, 
                                                                         перед великим серцем - коліно
                                                                                                                                             Й. Гете
                                                                         Технологія проведення
І. Мотивація навчальної діяльності
    Учитель. Віднедавна в Україні почали з'являтися пам'ятники літературним персонажам. У Києві - герої Старицького, в Одесі поселився Остап Бендер.
     Можливо, колись у степовому Єлисаветграді (Кіровограді) на набережній Інгулу поставлять пам'ятник і Федьку-халамиднику.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
     Звернення до епіграфа. 
    Скринька сподівань: Я прочитав оповідання "Федько-халамидник" і хочу розказати...
                                                                                                                                   зрозуміти...
                                                                                                                                     уявити..                                                                                                                                                     оцінити...        
ІІІ. Сприйняття і засвоєння нових знань.
1.Створення проблемної ситуації: Як ви вважаєте, кого можна назвати лідером? Які риси характеру він повинен мати?
                             Лідер - велика доброта
                                          прагнення захистити безпомічного
                                          відповідальність за свої вчинки і вчинки інших
Федько - лідер?               чи              Федько - чистий розбишака-халамидник?
Будемо дослідниками на уроці, запитаємо найперше у В. Винниченка.
2. Мудрим ніхто не вродився, а навчився: відшукати ключики розуміння у підручнику.
І група.Хто є автором твору про Федька? Його незвичайна історія.
ІІ група. Чому Винниченко написав про Федька оповідання? 

3.Мозаїка: скласти  за схемою розповідь про Федька.
4. Палітра емоцій:опишіть почуття Федька і ваші в цих епізодах:
1."Федько іде змія однімать"
2"Батько зніма ремінь, кладе Федька на стілець і починає бити"
3. "Найбільше Федькові діставалось за Толю"
4. "Федько весь сяяв і махав величезною палицею".

5."Дошка запитань до Федька" . 
6 Міні-дослідження "Риси характеру"
І група. Федько-лідер.
І група. Федько-розбишака.

ІV. Підсумок. Звернення до епіграфа. Скринька сподівань.
V. Домашнє завдання. Заповніть сторінки щоденника Федька.

Тема: Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.
Мета:виразно і вдумливо читати найбільш вражаючі епізоди;
          виділити риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів-однолітків, вміти                 прокоментувати їх;
          знаходити портрет, пейзаж, діалоги;
          вміти сформулювати основну думку оповідання і висловити своє ставлення до       
          зображуваного;
          усвідомлювати найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно                 багатою і щедрою на добро, порядність , чесність .
                 
  Технологія проведення

І. Мотивація навчальної діяльності
    "Долонька успіху": почнімо урок із доброго  слова товаришу, бо нічого немає ціннішого за доброту і надійнішого за вірного друга.
Скринька сподівань.
"Знаємо. Хочемо дізнатись".
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сторінки щоденника Федька.
Федько любить:
-"По кришах лазити, на воротях сидіти"
-"Буде однімать змія. -Ану, бий-. Вигляд у нього гордий, регоче".
Федько не любить:
-Іде-кричить. Міг підійти тихенько, щоб ніхто не почув. Але він того не любить".
- "Не плаче, не просить, не обіцяє".
- "Брехать не любить".
- "Не любить товаришів видавать" .
Вчинки героя
-Перший по силі. Битися з ним і не пробуй".
- Федько усяку собаку випередить".
- "Федько відняв змія, вигляд у нього гордий".
- "Вертається й віддає змія".
- "Якби зачепили тата, зразу б битися поліз".
- "Ну, щастя твоє, що ловкий".
Учитель -Чому Федька вважають розбишакою-халамидником люди?
                - Чому для матері він камінь, а не дитина, сибіряка,                                      мужиченя, мурло репане?
Висновок учнів: Світ, що його оточує,  жорстокий, несправедливий, несе тільки покарання. Тому Федько бунтує проти покинутості. Помилялись не тільки люди, помилялись і святі. Ми не святі, не боги, але якщо твій промах бачить лиш ворог,-друзів у тебе нема.
ІІ . Сприйняття і засвоєння нових знань.                                                                                                     Настала весна
-Прочитати опис природи, портрет Федька.
-Переказати діалог Федька і хлопців, Федька і Толі.
-Які риси відтворено за допомогою діалогів?
-Прочитати опис річки? Яка його роль?
  Метод "Прес". Я  вважаю поведінку Федька...
                            Тому що...
                            Отже...
-Яке ставлення автора до свого героя?
-Чому Толя вирішив перейти річку?
-Як можна оцінити дії Федька, Толі, хлопців, батьків? ("Мікрофон")
Як розпізнати справжню суть людини?
Висновок Федько-особистість.                                    Толя - боягуз.
                  У Федька - велике серце.                            Підлий, нікчемний.
ІІІ. Рефлексія.
На уроці я зрозумів, що найвважлише в житті...
Скринька сподівань: Я сподіваюсь, що...

ІV. Домашнє завдання. Чи хотів би ти бути схожим на Федька?




Немає коментарів:

Дописати коментар